fredag 12 mars 2010

Gastric Bypass

Hej på er,
Här kommer nu en lite sammanfattning om vad det är jag har gjort...
Förra sommaren fick jag nog, jag har varit överviktig rätt stor del av mitt liv och kände att jag har nu försökt ALLT men som ni vet så går man ner 5 och upp 7 eller så går man ner 30 och upp 32 till slut orkar man inte så mycket mer....eftersom jag svettas rätt lätt så förstår ni ju hur jag såg ut en varm sommardag ;D japp blöt från topp till tå...

Resan till operation vart lång och kändes lite besvärlig men ändå inte kanske var det för att man ville ju på en gång och inte gå och vänta, hur som helst så kontaktade jag min husläkare som skrev en remiss till Danderyds Sjukhus men eftersom jag gick till läkaren i mitten på maj så hann jag bara få meddelande från danderyd att dom mottagit min remiss, sen va det ju sommar stängt jo visst förstår ni mellan midsommar och sista augusti utför dom inga gbp operationer pga infektionsriskerna. Men sen i september började allt hända och då vart jag kallad till kirurgen och sen till dietisten och sen till gruppsamtal, alla moment måste man delta i annars är man inte berättigad till en operation....när jag va till kirurgen fick jag väga och mäta in mig (känns som jag va på bvc) jag var hela 164 cm lång och vägde 111,1 kg så mitt bmi låg på 41(tror jag) vilket är fettma....
Hur som helst så måste man gå ner lite själv i vikt för att levern ska minska vid operation och jag gick ner ca 3,5 kg.

Den stora dagen kom så till slut, den 3/3-10 körde Mike in mig till danderyd för jag skulle vara där kl 0700 och satt med mig till 8 tiden när han åkt fick jag byta om och dricka någon fruktansvärd medicin och ta smärtstillande sen när kl va 9.30 kördes jag ner till operation där jag träffade läkaren, sköterskan, narkosen och alla va jättegulliga...kl 10.00 la jag mig på operationsbordet och dom började alla förberedelser sen säger narkosen god natt och jag somnar in och vaknar 2 timmar senare och mår oförskämt bra...dom berättar att allt har gått jättebra och det såg jättebra ut...så nu mina vänner har jag 7 hål i magen nästan som en liten minigolfbana hihihi

Hur som helst så tog jag bort stygnen igår och det gillar jag inte så mamma fick följa med och hålla handen ja det säger jag bara man blir aldrig för liten för att ha mamma med sig ;D sen har jag ju den turen att ha världens bästa mamma

Jag kan ge er lite siffror om ni är intresserade:
Invägning i december hos kirurgen 111,1 kg
Invägning på operationsdagen 107,4
Väger idag fredag 12/3-10 103 kg

Jag ska försöka ge er mer info om allt jag missat...

Just nu består mitt liv av att äta och äta och äta jag ska äta 8 gånger om dagen hmm då får man ju inte göra annat men jag tycker det går bra...

1 kommentar:

Sabina sa...

MEN tack vännen för uppdateringen, jag har såå funderat på dig och undrat hur allt gått.

Sååå redan nu 103, shit va kul. Bra att allt känns rätt oxå.

VI måste verkligen ses något innan jag börjar jobba.
Kramkram